Windows computer geïnfecteerd met talloze virussen
zaterdag, 21 augustus 2010 13:58

Besmet met talloze virussen
Het ene moment bent u nog rustig aan het computeren op uw Windows 7 PC, het andere moment komt er plotseling een popup in beeld dat uw computer besmet is met talloze virussen. Dat is schrikken. De popup ziet er echt uit, en geeft als aanbeveling de knop in te drukken, zodat uw computer schoongemaakt kan worden. Dus u drukt op de knop en... helaas, dit is nou net wat u dus niet had moeten doen. Het scherm blijft nu, tot uw wanhoop, maar terugkomen en wat u ook doet u krijgt het scherm met geen mogelijkheid meer weg. U probeert van alles maar niets lijkt te helpen. Uw eigen virusscanners weigeren hun werk te doen. En de updates van deze scanners lijken ook niet meer binnen te komen. Hoe kan dit? Waarom heeft mijn dure Anti Virus dit niet tegengehouden? En hoe krijg ik deze irritante software weer van mijn computer?
De laatste tijd is dit een steeds vaker voorkomend scenario. We krijgen bij de helpdesk steeds meer verzoeken op te helpen met het verwijderen van dit soort malware. Zelfs in die mate dat het een trend in virusland lijkt te worden. Criminelen die u geld uit de zak proberen te kloppen door middel van deze scareware. Want dit is de virusbesmetting die nu op uw computer aanwezig is. De software doet niets anders dan uw angst te voeden die gepaard gaat met een computer die besmet is met een virus. De makers van de scareware proberen u op deze manier "bang" te maken, of hopen op uw gemakzucht, zodat u op de knop drukt om de software te kopen. En wanneer u de vergissing maakt de software aan te schaffen, blijkt dat u naderhand nog steeds last heeft van al die talloze nepvirussen. Er veranderd er helemaal niets. De enige verandering is, u heeft minder geld in uw portemonee en de oplichters zijn weer wat rijker. Ongeveer 146 miljoen euro rijker. Dit is wat er jaarlijks omgaat in deze lucratieve business volgens onderzoek van Trend Micro.
Hoe komt deze virus infectie op mijn computer?
Hoe is het mogelijk dat deze virus of scareware infectie op mijn computer komt? Er zijn verschillende methodes, maar een die vandaag de dag vaak wordt gebruikt is de "drive by attack". U komt door middel van een link op een of andere onbekende site uit en zonder dat u het in de gaten heeft wordt uw computer besmet met een Trojan Horse, een soort virus die zonder uw medeweten constant op de achtergrond van uw systeem aanwezig is. De trojan horse op zijn beurt, download de scareware naar uw computer, en plotseling krijgt u de waarschuwing via een popup dat uw computer geïnfecteerd is met diverse virussen.

Er lijken zo op het eerste gezicht veel verschillende soorten van deze "programma's" te zijn. Maar op zich valt dit wel mee. De code wordt een beetje herschreven en het aangezicht en de naam worden veranderd. En hop er is weer een nieuwe bedreiging. Op bovenstaande afbeelding ziet u een aantal van deze nep virusscanners. En u ziet het, ze lijken bijzonder echt. Vaak nemen ze bestaande goede scanners als voorbeeld, om zo het vertrouwen te winnen van de mensen. De voorste afbeelding, de Antivirus 7, lijkt als twee druppels water op de gratis virusscanner van MS, de Microsoft Security Essentials.
Ik ben geïnfecteerd met een computer virus en wat nu?
Mocht u het idee hebben dat uw Windows 7 computer geïnfecteerd is met virus, malware of scareware. Of krijgt u van die vervelende popup schermen. Dan kunt u in eerste instantie proberen het probleem op te lossen met behulp van de volgende tutorial Virussen verwijderen. Mocht de virusinfectie toch hardnekkig terugkomen, dan kunt u bellen met de helpdesk voor assistentie, hulp bij het verwijderen en/of goed beveiligen van uw computer. Zodat het u in ieder geval niet meer gebeurt of kan gebeuren.